אקסל מרצה בכנס 'ימי הביניים עכשיו'

 

ביום חמישי האחרון, ב-22 במרץ, התקיים הכנס השנתי: "ימי הביניים, עכשיו!". מסגרת חשבוה זו לחוקרי ימיי הביניים בישראל (צעירים וותיקים), מתקיימת  כל שנה במוסד אקדמי אחר בארץ. הפעם, הייתה אוניברסיטת בן גוריון שבבאר שבע מי שאירח את המפגש. כמו כן, הדוקטורנט הצעיר, אקסל קפלן שילד, מהמחלקה להיסטוריה כללית, ייצג את בר-אילן בכבוד רב ובהצטיינות יתרה.

בהרצאתו, הוא שאל מדוע בחצי-האי האיברי בראשית העידן החדש, בזמן שלא היו יהודים רשמיים (אחרי גירוש ספרד בשנת 1492 והמרת יהודי פורטוגל לנצרות בשנת 1497), לא רבנים וגם לא תלמוד, המשיך השימוש בסוגה הפולמוסית האנטי-יהודית האופיינית לימי הביניים: ה Contra Iudaeos? בהרצאתו אקסל שלנו נתן הסבר ייחודי וחדשני לזיהוי "היהודי" עם "הנוצרי החדש" או האנוס בספרות הפולמוסית האנטי-יהודית בראשית העת החדשה. במקום לראות בהקשר הזה סימן להמשך היחס הרע למתנצרים ממוצא יהודי, כמו שהמחקר ביקש לטוען עד כה, הוא הראה, דרך יצירה אנטי יהודית שנכתבה בפורטוגל בשנת 1583 (הלא היא: "החלק הרביעי של ההקדמה לסמל האמונה" לפריי לואיס דה גרנדה), שהרצון להתווכח עם יהדות וירטואלית ולא קיימת, תוך שימוש בנושאים וטרמינולוגיה מהספרות האנטי-יהודית מימי-הביניים, נועדה דווקא לשמור, לחנך ולהגן על הנוצרים החדשים מפני ההתקפות הגזעניות שהם סבלו.

יתר על כן, אקסל הסביר, שבשנים שהיצירה של פריי גרנדה יצאה לאור, הפולמוס על מקומם של הנוצרים החדשים בחברה האיברית נטש את הפן התאולוגי לטובת היבטים פוליטיים וחברתיים יותר. לשאלות כגון: האם המכשול לכניסת האנוסים לאמונה ולחברה הנוצרית נעוץ "בעיוורון היהודי", כבר איבד את מקומו בשיח דאז, לטובת הדיון מסביב "חוקי טוהר הדם Estatutos de Limpieza de Sangre" ורדיפות האינקוויזיציה. אקסל קפלן שילד ביקש להראות ש"החלק הרביעי של סמל האמונה" של פריי גרנדה בחר במודע לחזור למישור התאולוגי של השיח האנטי-יהודי מימי-הביניים תוך שימוש מחודש בטיעונים שלא נשמעו עוד. במילים אחרות: הוא טען שהיצירה הנ"ל בחרה להתווכח עם "היהודי הווירטואלי" תוך שימוש במונחים תאולוגיפ אנטי- יהודים ( כמו "העיוורון" אל מול "האור"), על מנת שלא להיכנס לטרמינולוגיה גזענית האנטישמית, שהייתה נפוצה בזמנו, אשר בקשה לחסום את הכניסה לאמונה של אותם "יהודים" גם לאחר הטבילה. בדרך הזו,פריי גרנדה ביקש להגן על ציבור הקונברסוס ולטעון שאם יש ביניהם חוטאים במינות, צריך לתקנם באמצעות הטיעונים והחינוך ולא באמצעות האפלייה האתנית והרדיפה האינקוויזיציות.

הקהל הגיב בהתלהבות רבה: הן בשל הטיעונים של אקסל, והן בשל האופי המתלהב ומלא ההומור של הרצאתו. יישר כוח!